راهنمای خرید پایه دوربین یا پایه موبایل برای کلاس های درس آنلاین

سه پایه عکاسی یا منوپاد های تلفن همراه یکی از مهم‌ترین ملزومات تصویر برداری و ضبط ویدیو در کلاس درس است و در ژانر‌هایی مثل طبیعت ، معماری ، نجوم و تبلیغاتی نیز کاربرد دارد. بنابراین خوب هست که جهت مدیریت بهتر خروجی تصویر برداری و فیلم برداری از آنها استفاده شود.

خب، هدف شما از خرید یک سه پایه چیست؟ شما ممکن است به دلایل زیر به یک سه پایه احتیاج پیدا کنید:

  • برای افزایش کیفیت و وضوح عکس در فضاهای تاریک هنگام کاهش سرعت شاتر
  • برای نگه داشتن تجهیزات سنگین دوربین مثل لنز های تله فوتو
  • برای بدست آوردن یک ترکیب بندی دقیق‌تر
  • هنگامی که می‌خواهید عکس HDR یا پانوراما بگیرید
  • برای عکاسی از ماه و ستارگان
  • برای ثبت یک نقاشی با نور
  • برای گرفتن عکس با تایمر مشخص
  • برای عکاسی کلوز آپ و ماکرو
  • برای نگه داشتن اشیاه مختلف مثل رفلکتور یا فلاش
  • برای نگه داشتن اشیا نظیر تلفن همراه برای کلاس درس

حالا شما اقدام به خرید سه پایه کرده‌‌اید و هیچ ایده‌ ای ندارید که از کجا شروع کنید.

هنگام خرید یک سه‌ پایه چه عواملی را باید در نظر بگیرید؟ خرید یک سه‌ پایه می‌تواند یک تجربه سخت باشد، با توجه به این که عوامل و فاکتور‌های زیادی برای بررسی یک سه پایه وجود دارد. پس در ادامه مقاله راهنمای خرید سه پایه دوربین با ما همراه باشید تا تک تک فاکتور‌های مهم را بررسی کنیم.

جنس بدنه و استحکام

سه پایه ها معمولا از جنس پلاستیک یا آلومینیوم یا فیبر کربن هستند. سه پایه های پلاستیکی جنس ضعیف و استحکام کمی دارند، سه پایه های معمولی و متوسط از جنس آلومینیوم ساخته می‌شوند و اغلب گران هستند ولی از استحکام خوبی برخوردارند و سه پایه های فیبر کربنی در عین سبکی دارای استحکام بالایی می‌باشند.

البته استحکام سه پایه ها علاوه بر جنس بدنه به عوامل دیگری نظیر قطر پایه ها یا جنس اتصالات نیز بستگی دارد.

وزن

یکی از مهمترین فاکتور‌های یک سه پایه خوب، تحمل وزن بالاست. بسیاری از عکاسان تنها به خاطر مقداری ارزان تر بودن سه پایه هایی را تهیه می‌کنند که برای تجهیزات سنگین ساخته نشده‌اند، در این صورت احتمال شکستن سه پایه و آسیب رسیدن به دوربین و لنز وجود دارد. همیشه وقتی می‌خواهید سه پایه بخرید، توجه کنید که تحمل وزن ۱٫۵ برابر دوربین و بلند ترین لنزتان را داشته باشد.

توجه کنید که بعضی وقت‌ها خودتان نیز برای تغییر تنظیمات دوربین یا لنز ، فشار و وزنی را روی سه پایه تحمیل خواهید کرد. همچنین ممکن است بخواهید از یک فلاش اکسترنال بر روی دوربین استفاده کنید. پس سه پایه باید تحمل این وزن‌ها را داشته باشد.

اما وزن خود سه پایه نیز بسیار مهم است چرا که اکثر اوقات در حال حمل و نقل آن هستید. به طور کلی وزن سه پایه هایی که از جنس فیبر کربن هستند، کمتر از سه پایه های آلومینیومی است و قیمت کمتری نیز دارند.

ارتفاع سه پایه

من همیشه توصیه می‌کنم که سه پایه ای بگیرید که هم قد خودتان باشد تا وقتی دوربین را روی آن قرار دادید منظره یاب مقابل چشمانتان قرار گیرد و نیازی به خم شدن نباشد. خم شدن می‌تواند باعث خستگی و کمر درد شما شود، مخصوصا وقتی منتظر وقوع یک اتفاق هستید و مجبورید در همان حالت منتظر بمانید.

عامل دیگری که باید در نظر بگیرید ارتفاع سه پایه در حالت جمع شده است. باید دقت کنید که به خوبی در چمدان یا کیف شما جا شود تا هر جا می‌روید بتوانید آن را با خود حمل کنید.

سری یا نگهدارنده

سری یا نگهدارنده مهمترین بخش یک سه پایه است، زیرا مسئولیت نگهداری از دوربین و تجهیزات و همچنین حرکت آنها را بر عهده دارد. به طور کلی سه پایه ها دو دسته اند، یا سری آنها به بدنه وصل است یا می‌توانید آن را جداگانه به بدنه وصل کنید. انواع مختلفی از سری ها وجود دارند که حرکت‌های مختلف مثل حرکت افقی یا چرخشی را به شما می‌دهند.

به‌ طور کلی، دو نوع سر سه‌ پا‌یه وجود دارد. Pan-tilt و ball-head یا توپی. سر سه‌ پا‌یه‌ های Pan-tilt معمولا دارای دو اهرم هستند که یکی حرکت در جهت افقی (pan) و دیگری حرکت در جهت عمودی (tilt) را کنترل می‌کند. اما وجود دو اهرم در اطراف سه پایه می‌تواند فضای زیادی را از شما بگیرد. سر سه‌ پا‌یه‌ های توپی آزادی عمل بیشتری به عکاس می‌‌دهند و تنها با تنظیم یک پیچ می‌توان دوربین را به هر جهتی حرکت داد؛ اما در مقایسه ‌با سر سه‌ پا‌یه‌ های pan-tilt، دقت کمتری در جابجایی و حرکت دورببین دارند، چراکه با شل‌کردن پیچ دوربین ممکن است خیلی سریع به هر جهتی حرکت‌ کند.

جداسازی سریع

جداسازی سریع بدین معناست که به جای اتصال مستقیم دوربین به سه پایه آن را به یک صفحه وصل می‌کنیم و صفحه را روی سه پایه قرار می‌دهیم. سپس از طریق اهرم‌هایی این صفحه به سه پایه قفل می‌شود.

تقریبا تمام سری سه پایه ها دارای قابلیت نگه داری دوربین و اتصال به سه پایه هستند اما تفاوت اصلی آنها در مکانیزم نگهداری آنهاست.

قفل پایه ها

اکثر سه‌ پا‌یه‌ ها دارای پایه‌‌های جمع‌ شونده ۳ تا ۵ قسمتی هستند که به‌ وسیله‌‌ی قفل‌‌هایی باز و بسته‌ می‌‌شوند. دو نوع قفل در این سه پایه ها به کار می‌رود، یکی اهرمی و دیگری پیچی. مدل اهرمی یا فلیپ بیشتر در سه پایه های معمولی آلومینیومی دیده می‌شود و برای باز کردن آن باید یک اهرم را شل کنید و سپس آن را سفت کنید. اما در مدل‌های پیچی که در سه پایه های فیبر کربنی به کار می‌روند برای باز کردن پایه باید قفل را بپیچانید.

انتخاب بین این دو مدل تنها به سلیقه شما بستگی دارد، زیرا هیچکدام برتری خاصی نسبت به مدل دیگر ندارد.

میله مرکزی

بعضی از سه پایه ها علاوه بر قابلیت تغییر ارتفاع توسط پایه ها، یک میله وسط خود دارند که با استفاده از آن می‌توانید بدون تغییر در اندازه پایه ها، ارتفاع دوربین خود را بیشتر کنید. اگرچه استفاده از این میله در لنز‌های واید نتایج مطلوبی دارد ولی در لنزهای تله باعث ثبت لرزش‌هایی خفیف می‌شود. اگر سه‌ پایه‌ ای که انتخاب کردید این ویژگی را داشت، حتما به اندازه میله توجه کنید تا در حالت جمع بودن پایه‌ ها، بلندتر از آنها‌ نشود.

در ادامه مقاله راهنمای خرید سه پایه دوربین به مهمترین فاکتور در انتخاب یک سه پایه می‌پردازیم.

پایداری و ثبات

یک سه پایه سنگین همیشه ثابت نیست. بسیاری از سه پایه های سنگین و با کیفیت هستند که در شرایط مختلف آب و هوایی پایداری لازم را ندارند. یک سه پایه خوب علاوه بر پایداری در برابر باد باید در برابر ضربات احتمالی نیز ثبات داشته باشد. شما همیشه باید مطمئن باشید که دوربین شما روی سه پایه ثابت است و به هیچ سمتی متمایل نمی‌شود، زیرا در غیر این صورت احتمال ضربه خوردن و آسیب دیدن به لوازم و تجهیزات وجود دارد.

 

معمولا محدوده قیمتی پایه مناسب ویژه کلاس های درس بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومان هست.

 

منبع: دیده نگار

 

حتما ببینید

اضافه کردن آیکون میانبر سامانه فراروم به هوم اسکرین گوشی و تبلت

شما میتوانید با استفاده از مرورگر کروم دستگاه‌های اندرویدی سامانه فراروم را همانند یک اپلیکیشن …

فراخوان سراسری تحویل پیش ازموعد سرویس های « فراروم » ویژه تحویل سرویس های نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱

متولیان محصول دانش بنیان فراروم برای دومین سال پیاپی جهت مدیریت هرچه بهتر فرآیندهای آموزشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *